jeg er jo en kunstner som har brukt mye tid til å skape rom for kunst .. Gate9 og Kampen Verksted har begge vært slike prosjekter .. begge har jeg ført i mål.. og begge ganger har noen andre tatt over i det prosjektet har kommet i mål.. D er en inr. erfaring..


Men jeg har også gjort andre ting.. f.eks var jeg med på å åpne Jernbanetorget T-bane stasjon for kunst utstillinger.. dette var så vellykket at Oslo Sporveier valgte å pusse opp De gamle glass montrene for å ha utstillinger der konstant.. D er 10 år siden og De har fremdeles dette prosj.. videre inspirerte dette til banekunst .. m.m. også dikt på trikken .. Jeg har drevet Teater scene med Sossen Krogh som Teater sjef.. og Guy Krogh som scenemester ..

Vi startet også prosj. club 9 .. et siste pust for den gamle club7 gjengen.. hele den harde kjernen var der.. Så mitt kunst syn er splittet mellom ren figurativ billedkunst / installasjoner / preformance først på scene .. seinere brukte jeg mer og mer D offentlige rom som en Scene .. valget -95 .. hadde jeg ideen om Slappa partiet .. et parti for sofasittere .. Jeg fikk med meg Bror Wyller og en gjeng studenter..

Vi møblerte Egertorget som en Stue.. Der satt vi en hel dag.. I sofaen og pratet med folk.. vi hadde studenter som pratet med folk som gikk forbi og innviterte Dem til å sette seg rundt stuebordet og slå av en prat.. Vi brukte den gangen " Programbladet som Parti program.. Vår største fanesak var å få igjennom å kunne stemme med fjernkontrollen .. Det ble dekket av dagbladet baksiden..


fsafsaf

 

 



Under cover Art : Under Off shore cupen i Arendal .. var jeg invitert som fotograf for å dekke et modellshow på et utested der nede.. Da jeg ankom Arendal mitt på dagen .. fant jeg frem til utestedet .. Det hippeste der nede sef. D var stengt men jeg fant frem til en som kunne låse opp.. ved å ringe dagligleder .. som slapp meg inn .. der inne møtte jeg modell mammaen ( Trine ) .. ei harry berte fra Tønsberg.. Hun var i gang med å øve jentene sine.. De skulle gå et undertøy show.. Hun undret seg på hvordan jeg hadde klart å komme meg inn.. jeg svarte at D er ingen steder jeg ikke kommer inn.. Ideen om under Cover Art ble født..

jeg samarbeidet med folk som satt i Oslo og andre steder.. å fikk De til å sende fakser til pressesentre o.l. for å komme inn på Offshore arenaen.. Røkke satte ny verdensrecord i Pol posisjon .. jeg ordnet med akkrediteringskort.. og startet å dukke opp på De rareste steder.. foran øyene på Trine.. vi tok en drink med en fra Dubai teamet .. trine var jo invitert overalt.. da hun hadde med seg et dusin undertøymodeller..

men jeg fortsatte å dukke opp .. på mer og mer stengte steder.. hun viste ikke at jeg hadde ordnet presse akkred.. så siste dagen ble hun invitert inn i telte til sjeiken av Dubai.. den ble hard å slå.. jeg gikk hele dagen å tenkte på en plan.. kjøpte en dyr tennis skjorte .. lånte et par solbriller til 6000,- og gikk til aksjon.. D var min siste sjangs til å overgå henne.. D var premie utdeling.. på en flytebrygge ute i indre havnebasseng i Arndal sentrum.. Røkke og Gjeldsteen fikk begge medalje plassering + sjeiken .. jeg hadde bestemt meg for målet .. jeg skulle stå ute på medalje brygga å motta medalje sammen med disse gutta..

D hele handler om å gi et inntrykk av at du har noe der å gjøre.. Du må ikke tiltrekke deg oppmerksomhet .. pressen fikk adgang til brygga en halvtime før utdelingen.. m akkrediteringen kom jeg meg ut .. så nærmet utdelingen seg.. pressen måtte forlate området.. jeg skjulte kortet mitt og stilte meg opp mot et gelender .. mitt i mellom Røkke og Gjeldsteen.. Vi hang avslappet mot gelenderet og ventet på utdelingen.. fotografene tok sine siste bilder .. Ingen kom til å tenke på at jeg ikke hadde noe der å gjøre.. D var høy sommer .. jeg hadde en fin farge.. helt ny hvit skjorte og sykt dyre solbriller.. D var Røkke .. Gjeldsteen Ordføreren i Arendal .. sjefen for Verdenscupen og sjeiken av Dubai.. ute på en flytebrygge med titusenvis av mennesker som tilskuere.. Trine ble helt satt ut..Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I -
I took the one less travelled by,
And that has made all the difference.'

GSDGG

Jeg gjentok D hele i Oslo .. noen uker seinere .. med en halv million mennesker som tilskuere.. riktig nok ikke Premie brygga den gangen.. men endelig inne i teltet til sjeiken .. mens Trine og noen av jentene og Dubai folket spiste lunch .. Seinere utviklet jeg dette.. men nok om Under cover Art ..

Jo dette er kunst.. å blende inn i et hvilket som helst miljø .. uten at noen reagerer på at du ikke skal være der .. D R hardt .. du må være meget bevist .. men bruker du alle sansene dine .. så er vi skapt slik at vi smittes av våre medmenneskers følelser.. har du noengang f.eks. på gata.. møtt en helt fremmed.. i samme sekund som du får øyekontakt så merker du at Dere begge har samme uttrykk i ansiktet .. Det føles som d er ditt naturlig.. men D er kjemi og andre krefter i underbevisstheten som er i funksjon.. for at D skal fungere må du være tilstede .. og ikke være påvirket av alt for ekstreme følelser.. men selv da kan D fungere .. bortsett fra at D da er du som er den som påvirker den andre til å speile seg i deg..

FDSFDSFD


Et enkelt forsøk en kan gjøre er å starte å gjespe i en liten forsamling.. snart går alle rundt å gjesper.. foruts. at D ikke er andre sterkere krefter i rommet som virker i motsatt retning .. Dette er teknikken jeg benyttet meg av i Under cover art prosjektet.. være helt åpen å la folk speile seg i ditt ansikt.. dermed føler De en kobling .. å du kan fritt bevege deg rundt uten å skape oppmerksomhet.. Du sender avgårde De samme signaler som De som skal være der.. Stuntet i Arendal er dokumentert av NRK .. underholdnings avd. i program innslags serien " Jakten på Røkke " av Alex Rosen .. helt ufrivillig fra hans side.. men ser du godt etter .. ser du meg der .. Alex viste hvem jeg var.. så jeg forsøker å gjemme meg.. så han ikke skal se meg.. han blir stoppet .. å kommer ikke ut på brygga.. Så han hadde vel klikka helt om han hadde sett meg.. Han kjente meg som han fra Kampen Verksted..

ZXCZCX

Om Cato Andersens kunst
Av Bror Wyller

Å begynne med en slags annerledes forståelse av kunsten, som kunst rett i fletta. En spissformulering etter å ha fulgt denne kunstneren i mange år, han sager den greina du sitter på i stumper og stykker.

Pop-art, kan noen av bildene beskrives som, for et overfladisk øye, men her gjelder det å se nærmere etter, i denne blurred vision estetikk som minner om van Goghs.

Andersens portretter er en type meningsfull alter ego bevisstheter for folks personlige synspunkter på tingenes tilstand, nødvendig ikke godt for øyet og det er meg bestemt en sak for sola å se mennesket.

Target for dette er det grønne og røde, meg sanser her, slik må jeg si det, i en objektivistisk utforming av selvet som sjel.

I erindringen, en badeplass, en balkong, et kystpalass, når man ser inn i seg selv gjennom disse bilder blir tankene bevisste som hanker inn i andre tenkende vesener og kvinner.Uten forkleinelse for noens gyldige annerledes betraktninger enn dette er dette sublimt.På den måten at dette er kunst, for meg, og noen kunsthistoriske referanser er det alltid, det er ittno som kjæm ’ta seg sjøl, Max Beckmann og Alberto Giacometti, for å ta to, fyrens grønnfarge er rå og fager.

DFSFFDSFD


ASFADS

conjoined heads

DFSEDF

wild beach

thyytr

strand

fsafsdf

share

sfaf

boot trap