|
Tekst og foto: Hanne B. Ramsdal
Første stopp: Oslo
Fotografistudent Nina E. Sverdviks sort/hvitt fotografier møter
oss i det vi entrer utstillingsrommet i ett av de bevaringsverdige sveitservillaene
i Krusesgate 9. Omkring femten fotografier viser kvinne, mann og
barn i akt. Noen av modellene opptrer i lukkede rom, av og til holdes deler
av kroppene skjult bak skygger. Andre befinner seg i vann eller i nærheten
av vann. Det er Sverdviks utforskning av forholdet mellom nakenhet og selvrespekt
som ligger til grunn for utstillingen, vist på Volapüks julearrangement
21. desember 1998. Godt gjennomført med støtte fra Solofondet.
Dette er ikke en uvanlig utstilling. Det er ikke en nyhet å fotografere
nakenhet. Dette er heller ikke en ferdig utstilling. Snarere begynnelsen
på en prosess, påpeker hun, en prosess som kommer til å
vare helt frem til min avsluttende uteksaminasjonsutstilling i år
2001. Da avslutter hun en fireårig utdannelse i foto, film og TV
ved Napler University i Edinburgh.
Men den 23 årige fotostudenten er ikke bare på vei. Uferdig
eller ikke- allerede aner vi en særegenhet manifistert gjennom motsetningen
mellom varsomhet og tydelighet i fotografiene hennes. Ta ett av dem; et
barn på huk ved en sølepytt i fordypningen i en fjellknaust.
Hånden hennes speiles i det grumsete vannet. Hun slipper småstein
og vannet slår bobler. I denne atmosfæren trer barnets renhet
frem. Allikevel går hun i ett med omgivelsene. Parallelt med barnets
utforskning av naturen, foregår det en selvrefleksjon. I spillet
med omgivelsene speiles barnet. Felles for fotografiene er at de vekker
en undring. Modellenes bevegelser er ikke stilisert - uttrykkene deres
er snarere grepet i skjæringspunktet mellom fortid og framtid; det
absolutte nuet. Hva var forut for dette og hva er til å komme, er
spørsmål som dukker opp hos tilskueren. Som ung fotografistudent
som orienterer seg fram i noe ukjent, betyr møtet med et publikum
mye for Sverdvik. Relasjonen mellom fotografiet og publikum representerer
et meningsskapende nivå og bildene blir mer eller mindre redusert
til tekst. Det er mye å hente ut av den umiddelbare reaksjonen fra
publikum, sier hun. For Sverdvik selv handler fotografi om å trekke
det helt genuine ut fra det hverdagslige. Hennes erfaring fra, og interesse
for teater og litteratur kommer til syne gjennom iscenesettelsen av atmosfæriske
bilder. Det å fotografere innehar både litteraturens innadventhet
og teaterets utadventhet, sier hun. Jeg går inn i ideen, ut til modellen,
inn igjen i mørkerommet, og til slutt ut i møtet med publikum.
Denne vekselvirkningen er tilfredsstillende. Hovedprosjektet hennes framover
vil bestå av familieportretter med storformatkamera. Planen er at
"prosess 2001" skal turnere rundt omkring i Europa. Først av alt
i Edinburgh og München. For hvert stopp vil jeg plukke ut de beste
arbeidene i samarbeid med publikum.
For man kan ikke presentere et ferdig kunstverk - det vil alltid være
begynnelsen på noe nytt. Tittelen på utstillingen; "Prosess
2001" peker hen til det året som komme til å representere et
vendepunkt i livet mitt, sier hun. Fra å være beskyttet av
Universitetet skal hun ut i det profesjonelle fotograflivet. En helt annen
prosess.
Hanne B. Ramsdal
Galleri
Nina E. Sverdvik
|
|