Torgeir Rebolledo Pedersen (f. 1949) er utdannet arkitekt og debuterte med Tidr i 1983. Han har siden utgitt en rekke diktsamlinger. For samlingen Blåveisfra mottok han Oktoberprisen og Den norske Lyrikklubbens pris. Rebolledo Pedersen har opptrådt med Stuntpoetene og jazzgruppen Søyr, og han har skrevet litterære kabareter og korverk og dramatikk for scene, radio og dukketeater. Han har også skrevet librettoen til en radioopera, Alfa Romeo, med musikk av Tor Halmrast, og for denne mottok han både Prix d'Italia og Edvard Grieg-prisen i 1999. I 2004 utga Oktober hans Samlede dikt. Rebolledo Pedersen ble Norgesmester i slampoesi i 2005.
Torgeir Rebolledo Pedersen
Bibliografi
2006 Geitehjerte
2004 Samlede dikt
2002 Ferdskriver
2000 Regnestykke for en sky
1998 Blåveisfra
1997 Dikt i utvalg
1996 Verdner Gud engang ga ut
1995 I krig og kjærlighet er ennå mye ugjort
1993 Han som elsket verden
1990 Stråmann
1988 Landskapets hengsler
1987 Pube
1985 Gule sko. Gå med løvet.
1983 Tidr
Litterære priser
1998 Oktoberprisen
1998 Den norske lyrikklubbens pris
1995 Norsk kassettavgiftsfonds pris for beste musikkdramatiske verk
Gjeitehjerte utkom 2006
”Skål for Rebolledo. En dikter med livsmot øser av sitt overskudd … Les en hvilken som helst bok av Torgeir Rebolledo Pedersen. Les gjerne denne. Geitehjerte favner de store spørsmålene uten verken å stille dem, eller å svare på dem. Boken er løftet av en stor innsikt i hvilke vilkår vi lever under, her på jorden … Viktigere er det at han nok en gang har servert en samling som ikke bare lyser i kraft av sitt innhold, men og i kraft av originalitet og form.”
FARTEIN HORGAR, ADRESSEAVISEN
”Av og til tenkjer eg at den leikande rare klangen i mellomnamnet til denne poeten står perfekt til hans lyrikk. Hans språklege dans er så sikker og får det til å klinga av alvor «om sekter som skal følge sekters gang» og han skriv ugløymeleg: «Man sier store poeter dør med jambene på».”
HELGE TORVUND, DAGBLADET
”Dikt preget av språklig lekenhet og ironisk distanse … stramme, poetiske enkeltdikt, gjerne med en satirisk, humoristisk brodd og et lekent, kreativt forhold til faste uttrykk og vendinger”
MARIANN ENGE, AFTENPOSTEN
”Geitehjerte er innbydende og leken, full av språklig virtuoseri, kunstferdige grep hvor poeten liksom kaster et brodert lommetørkle av klanglige assosiasjoner over emnet, trekker det elegant til siden, og presto! så har for eksempel «røysens konge» (kongen på haugen) blitt forvandlet til «røysens katt» … Ikke sjeldent må man la seg imponere av Pedersens ordkunster. Han maner fram en fascinerende tekstverden, hvor alle ting trekkes inn i et språklig felt og nærmest slutter å virke som ting for bedre å kunne virke som språk. Pedersens dikt er velsignet med et skarpt blikk for likhet, og de kjennes deilig enkle og balanserte i den norske floraen av diktsamlinger, som ofte har en lei tendens til å reprodusere drøvtygde kosmologier med stor patos. På sitt beste byr Geitehjerte på stramt komponerte strofer som hviler i pene, nesten impresjonistiske naturbilder … Bokas fineste tekster er bruksdikt i ordets beste forstand: dikt som kan finnes fram og leses ved anledning, dikt som byr seg respektfullt og uforpliktende fram.
SIMEN HAGERUP, DAGSAVISEN
”Titteldiktet henspiller på Blåmann, Blåmann bukken min” og Aasmund Olavsson Vinje. Akkurat det begeistret meg. Her er ellers dikt både til å humre og meditere over”
INGER-DORDI ØSTMOE, FÆDRELANDSVENNEN, kritikerne om årets beste lyrikksamlinger 2006
”Lunefulle songar med breidde og brodd … Dikta har ei spesiell vekt på underfundig klang og rytme, på ein musikalitetens absurde logikk og framstår som rare, lett forvridde songar som minner sterkt om noko me aldri har høyrt før”
HELGE TORVUND, DAGBLADET
”språket er malende, lekent og innbydende … Les den”
TLS, NY TID
”Få norske poeter er like dyktige som Pedersen til å bruke bokstavrim, han bobler formelig over. Enda flinkere er han til å gjenta ord og setningsdeler på en frydefullt musikalsk måte. Dette nærmer seg et muntlig, visesangaktig språk. Geitehjerte er et overskuddshorn av språklig rytme og imperativisk og kolerisk kraft. Poetens bydende, faderlige stemme suser gjennom både bokens fonetiske, semantiske og syntaktiske aspekter. Allikevel klarer han det mesterstykke å brette ut sitt kolossalt følsomme JEG”
ARE GLAMBEK BØE, JUNG.NO
”en fast og stødig stemme som viser oss det store i det lille, og detaljene i det store … Det er klanglige og rytmiske dikt … Geitehjete er en vesentlig diktsamling som sier noe om livets gang og livets forgjengelighet … Rebolledo Pedersen er en mester med ord”
ANNELISE KNUTSEN. FREDRIKSSTAD BLAD, TERNINGKAST 5