|
||
- et essay om de italienske regissørene Argento og Fulci og hvilken rolle musikk spilte i filmene deres |
||
Ingen type film er så assosiert med mrkemaktene som î The Darkest of the Artsî som Clive Barker kalte horrorsjangeren. Men blant de tusentalls horrorfilmene som har blitt produsert gjennom årene er det kun et mindretall som har mer enn et register å spille på : De italienske verkene der Argento og Lucio Fulci utviklet en visuell og musikalsk stemme som står i en særstilling i sjangeren. De amerikanske filmene virker på tross av budsjettene, skuespillerprestasjonene og det håndtverksmessige masseproduserte og endimensjonale (î John Carpenters Vampiresî er ett av få unntak. Return of the Living Dead III ett annet.). Dette gjenspeiler seg i soundtrackene : De komponeres for å virke dystre og grøssende. De gjenspeiler kun det visuelle og har bare en streng å spille på. Dario Argento var den første
regissren som sprengte sjangerens visuelle og musikalske rammer.
Han fremhevet det estetiske gjennom å sette maksimum fokus
på lys, farger og musikk (om ikke alltid manus). Dette
kommer særlig frem i de fargerike enkeltsekvensene der
det estetiske og skremmende blir smeltet sammen : Sjokk og skjønnhet
i en opplevelse. Som den drømmeaktige åpningsscenen
i Suspiriaî og pyroinfernoet som avslutter Inferno. Som
i Tenebreî der kamera glir og klatrer langs vegger og tak,
opp og inn gjennom dører og vinduer. Eller i Opera der
morderen holder offerets øyne åpne med nåler
(îIf you try to close your eyes you`ll tear them apart)
i en Argentokommentar til publikummet som lukker øynene
under skrekkfilmer. Den andre av de store italienske
mørkemennene var Lucio Fulci og også her spilte
musikken en avgjørende rolle. Fulcis filmer hadde dog
ett litt annet preg enn Argentos. De var rene splatterfilmer,
men også mørkere, mer nihilistiske og fatalistiske,
noe som kan ha vært en direkte konsekvens av Fulcis personelige
mareritt : Fulcis kone drepte seg selv i 1969 og kort etter ble
den ene av hans to døtre drept i en bilulykke. Stephen
Thrower i Beyond Terrorî : Nettopp dette aspektet, Edgar
Allan Poe og Dmitrij Sjostakovitsj aspektet, gjorde kontrasten
mellom sjokkerende bilder og eventyraktig musikk desto dypere.
Soundrackkomponist Fabio Frizzi var utvilsomt inspirert av Goblin,
men hadde en identitet og feeling som gjorde filmene makabre
og magiske på samme tid. I likhet med sine karakterer
gikk regissren selv til grunne. Dario Argento : It was at a festival
in Rome when a man arrives in a chair, an old man. Horrible.
Christ. Who is this ? They say ìIt`s Lucio Fulciî
I say what happened to him ? They say for a long time he was
sick. For a year, and he dissepeared, and nobody knew his address.
He was in bad contidion semi paralysed, poor, no house incredible. Til dødsdimensjonen. Rest In Peace. In Memoriam
Thomas F.
|
||
|