|
||
Torkil Damhaug
|
||
|
Forlaget Cappelen om boken Idet den største armada verden har sett velter inn mot kysten av Normandie 6. juni 1944, forlater en tysk soldat sin post. Han er nødt til, en siste gang, å treffe kvinnen han har et forhold til. Men veien til henne skal vise seg å være full av hindringer. Mer enn femti år senere dukker en forfatter opp på åstedet for disse hendelsene. Han er kommet for å fortelle ferdig historien om soldaten og kvinnen, men det han selv opplever underveis, gjør ham mer og mer urolig. Overlord utspiller seg mot en bakgrunn av historiske omveltninger - nazistenes maktovertagelse i Tyskland og krigen som fulgte. I en bredt anlagt roman, som også knytter an til kriminal- og grøsserfortellingen, veves motsetninger sammen: kjærligheten og skyggen den kaster, skyld og soning, lys og svart lys, det historiske og det mytiske.
Torkil Damhaug, født i Lillehammer i 1958, men oppvokst i Lørenskog. Studerte litteraturvitenskap og antropologi i Bergen fra 1977. Aktiv i flere aksjons- og teatergrupper. Innimellom strøjobber, bl.a et år som bryggeriarbeider. Vagabonderte i Frankrike og Spania noen år på 80-tallet, med base i Paris. Damhaug studerte medisin i Oslo og har jobbet som lege i Lofoten. Deretter lege ved ulike psykiatriske institusjoner i Akershus. Damhaug er gift og har 4 barn.
Forfatterskapets spede begynnelse Fotograf: Helen Bruun-Lie Damhaug * Flykt, måne (1996) Handlingen i Overlord Nærmere seksti år senere får en forfatter bosatt i Hamburg, tilsynelatende ved en tilfeldighet, høre om løytnanten. Dette opptar ham etterhvert så mye at han reiser til Normandie for å treffe den atten år gamle studenten Chantalle. Hun er sønnedatter av den franske kvinnen løytnanten var underveis til. Motvillig, og fylt av stadig sterkere uro, oppdager forfatteren at tråder i den tyske soldatens historie er knyttet til hans eget liv. Når Historien blir synlig Jeg snakket for noen år siden med en mann på min alder fra Champagne-distriktet. Han fortalte hvordan familen hans slet med ettervirkninger av hendelser som fant sted under den første verdenskrig ? den franskmennene kaller Den store krigen ? som da lå åtti år tilbake i tid. Konflikt og splittelse ble ført videre fra generasjon til generasjon. Det er jo opplagt at det må være sånn, at historiske hendelser og omveltninger virker inn i våre liv, men bare av og til får vi øye på det. Å vandre rundt på Vestre gravlund, på Père-Lachaise i Paris, eller på den jødiske gravlunden i Praha gir en følelse av en mangeartet mosaikk. På gravstedene for de falne i Normandie setter døden et annerledes og massivt avtrykk. På de britiske og amerikanske står tusenvis av enkle, hvitmalte kors, rekke på rekke, over levningene av unge menn, nesten alle under tredve år gamle, og døde på nesten samme måte. Og de tyske soldatenes gravsteder, vanskelige å finne frem til, med sine små røde stener, som i tillegg til sorgen bærer en historie om skam. . . Den arveløses arv Men hva med tomheten? Og opplevelser av tap og smerte som stammer fra et sted hinsides språket, kanskje fra før språket ble til, og som truer med å løse sinnet opp i fragmenter og kaos? Finnes det måter å fortelle på som kan romme også dette? Mytene Et eksempel på en norsk myte er at nordmenn står i et nærmere forhold til naturen enn mange andre folk. Et annet er at nordmenn er ærligere enn mange andre folk. Denne myten gir grunnlag for oppfatninger som den at et statlig, norsk selskap som driver med bestikkelser, er blitt lurt opp i stry av mindre ærlige folk, og ikke egentlig driver med noe forbrytersk. I Tyskland i første halvdel av 20. århundre fikk myten om at tyskere var renere og sterkere enn andre folk, og dermed var utpekt til å hindre forurensing og ytterligere degenerering av Europa, grobunn. De som tok denne myten i sin makt, kunne gripe dypt inn i enkeltmenneskers tenkning og styre mange av deres handlinger. Hos mange folk har det eksistert myter om svart lys. Aztekerne lagde bilder av underverdenens gud, Tezcatlipoca, der han bærer en svart sol på ryggen. Tezcatlipoca bragte med seg sykdom og katastrofer, men skapte også muligheter for nytt liv. Ved slutten av hvert år ble unge menn ofret levende til ham for å gi ham evig ungdom. Overalt hvor det var krig opptrådte han iført en jakke som hadde bilde av en hodeskalle med kryssende knokler over. Tezcatlipoca bestemte hvem som skulle falle i slaget. I Wewelsburg tok SS i bruk det gamle middelalderslottet og begynte å bygge det om for å gjøre det til senter for Det tredje rikets riddervesen. Bryllup og dåp ble holdt der etter førkristne ritualer, og Himmler så for seg en åndelig gjenfødelse som skulle springe ut derifra og bli det nye Europas religion. I det aller helligste rommet, riddersalen, ble et solkors murt inn i gulvet, et svart øye med tolv hakeformede eiker strålende ut mot sirkelperiferien. Det fikk senere navnet Den svarte solen, og var symbolet for seier gjennom ødeleggelse, forutsetningen for nytt liv. Kjærlighetens skygge. (Fra fortellerens notater i Overlord) DIVERSE Anmeldelser: Om Flykt, måne : "Damhaug har det meste: en utsøkt språklig kontroll, kriminalromanens drivende energi, en troverdig og kompleks jeg-forteller, et dyktig koreografert galleri av bipersoner, en evne til å skape atmosfære ved å variere stil og språk ... ... en solid romandebut og et av bokhøstens virkelige lyspunkter." "Flykt, måne forbauser og imponerer ... noe så sjeldent som en betagende kriminalroman, og samtidig så annerledes." "Dette er en thrillerdebutant som forener rene Marx Brothers-scener med Dostojevskijs kjellermennesker og Garcia Lorcas vare dikt, som i seg selv er spent til bristepunktet. Man tror knapt sine øyne, og våkner knapt opp igjen før lenge etter siste side ..." Om Syk rose: "Med sin andre roman befester Torkil Damhaug sin stilling som en usedvanlig sterk forfatter." "Syk rose er velskrevet, spennende som en god kriminalroman, tankemessig engasjerende, og slett ikke til å bli helt klok på." "...la det være eftertrykkelig sagt at dette er uhyre vital skrivekunst, og at Torkil Damhaug mer enn infrir de forventninger debutromanen vakte."
|
|
|