|
||
Bakgrunnen for at dikterhøvdingen, statsstipendiaten og NS-barnet Eystein Eggen har vært forfulgt av bl.a innkjøpskomiteen i Norsk Kulturråd med nullinger av Eggens uvanlig kritikerroste bøker og bakgrunnen for at Eystein Eggen i 2003 ble utnevnt av Stortinget og regjeringen til statsstipendiat som symbol for en hel generasjon. |
||
Våpenskjoldet til de gamle franske hertuger av Guise. Utgangspunktet for våpenet er gylne liljer på blå bunn. Det var opphavelig våpenet til den franske kongsslekt, i senere år aktualisert gjennom bestselgerne "Da Vinci koden" og "Hellig blod, hellig gral". I midten våpenet til huset Lothringen, som i bestselgerne hevdes å stamme fra "la premiere race", oldtidens gamle merovinger. Et av de mange medlemmer av den franske "Lothringen-klubben" var forfatteren Victor Hugo, som selv om han ikke ble konge av Frankrike, gjorde en kongelig innsats for Frankrike. Den franske kongsætt ble etterhvert uhorvelig stor. Alle grener fikk sin del av fedrelandet å herske over. Derfor fikk liljevåpenet mange bjelker og border. I tidens fylde kom denne eksakte og intrikate systematikk på de franske frimerker. De fascinerte Eystein på Postmuseet i Oslo da han gikk i folkeskolen og skulle skrive historisk stil om de engelske rosekriger, som fortalt i "Gutten fra Gimle". Til venstre forfatteren Eystein Eggen. Gammel gategutt fra Oslo. Et vitne fra det europeiske fascistfolket,og den eneste som grunnet sine humanitære forsøk på bearbeidelse av annen verdenskrig ble satt på statsgasje av en enstemmig nasjonalforsaling. Til høyre Henri, greve av Paris og hertug av Frankrike. Fransk forfatter, offiser og gentlemann. Henri(Henrik) er på alle sider nedættet fra den gamle franske kongsslekt. Både faren og farfaren, hertugen av Guise, var franske kongsemner. Henrik er derfor det bærende symbol i moderne fransk monarkisme.
Førstesiden av "Tidens tegn" 24. november 1937. Bemerk at avisen selv etter en ny valgpolitisk smell, høstens kommunevalg, det siste før krigen, er Oppslaget om verdensbørsen kommer helt i skyggen av de mystiske franske "munkekutter", som altså viste seg å være en gjeng monarkiske franske "Munkekuttene" måtte da og stille med en ekte konge. Den meste naturlige var naturligvis "gammelgreve" Henri av Paris, far til den nåværende som er I sin stadige jakt på passende anti-bolsjevikiske høvdingeskikkelser lanserer "Tidens Tegn" samtidig en førti meter høy statue av Fridtjof Til venstre Henrik IV (1553-1610), konge av Frankrike. Til høyre hans etterkommer Jean, hertug av Guise (1874-1940), fransk tronpretendent, " i
Ny førsteside i "Tidens Tegn". Hertugen av Guise (foregående bilde) løfter Oriflammen. Middelalder i Paris' forsteder 1937. "HVOR ER MENNENE?" spør Unni Friis Skogstad ved Seinens bredd nedenfor kong Henrik IV's gamle slott Louvre (lenke til side 68). Det kan likevel ikke nektes, at selv i det største monument over fransk monarkisme, solkongens nye slott i Versailles, er det likevel som om "Tidens Tegn" og Frisinnede var ikke monarkister. De mente at kongedømmet hadde vært et nødvendig onde i 1905 for å få anerkjent den nye europeiske Høvdingen og bjarmelandsfareren Tore Hund gir kong Olav Haraldson nådestøtet på Stiklestad 1030. Tidens Tegn lørdagen før stortingsvalget i 1927. En tid med bredere politisk base for avisen. På tegningen møter nordmannen bolsjeviksigdens skygge. Førstesiden av "Tidens tegn" sitt 17.mainummer 1930. Fridjof Nansen var nylig avgått ved døden. Redaktør Rolf Thommessen i "Tidens tegn" lanserer kaptein Vidkun Quisling uken etter. TT lørdag 24. mai 1930. Forfatteren Sven Elvestad kontrasignerer mandagen etter, 26.5.1933 Den mest aristokratiske familie i Norge i mellomkrigstiden var slekten Stang fra Halden. Familien fremviser en imponerende bredde av kløkt og kraft. I Bramfritt. En aristokrat er jo pr. definisjon er person som ikke har noe å skjule, og aller minst en verdenskrig. Nedenunder er et utvalg av
|
|
|
|